Dział X Kodeksu Pracy mówi o tym, że pracodawca ma obowiązek zapewnienia swoim pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Pod tym pojęciem kryje się wiele aspektów dotyczących, m. in. przestrzeni środowiska pracy, pomiarów czynników szkodliwych, na które narażony jest pracownik, ale także środków ochrony zbiorowej, osobistej oraz odzieży roboczej.

Co zaliczamy do odzieży roboczej i kiedy należy ją zapewnić

W momencie, kiedy odzież robocza pracownika może się zabrudzić, bądź zniszczyć, pracodawca stoi przed koniecznością zapewnienia odpowiedniego ubrania dla swoich podwładnych. Do tejże odzieży, zaliczyć można spodnie, koszule, koszulki, czyli wszystko to, co pracownicy mają na sobie. Otrzymywana jest ona bezpłatnie i wpisywana w specjalna kartotekę przydziału odzieży roboczej. Poza odzieniem, pracodawca zaopatrzyć powinien również osoby u niego zatrudnione w odpowiednie obuwie robocze.

Jak dobrać obuwie robocze do zajmowanego stanowiska

Aby zapewnić odpowiednie obuwie robocze pracownikom, należy zastanowić się, w jakich warunkach oni pracują. Na jakie czynniki są narażeni, jakie występowały wypadki przy pracy, oraz jakie zagrożenia panują na danym stanowisku pracy. Każde stanowisko jest inne i należy rozpatrywać je indywidualnie.

Pracownicy wykonujący swoje obowiązki służbowe, zatrudnieni w ubojniach zwierząt, czyli w miejscach gdzie jest wilgotno, chłodno, ale też poziom czystości jest bardzo wysoki, powinni mieć odpowiednie buty gumowe, by chronić stopy przed przemoczeniem, ale również móc dbać o ich należyty stan.

Robotnicy zatrudnieni w przemyśle metalowym, gdzie spotkać można ciężkie przedmioty, detale i często zaolejone śliskie podłogi, wyposażeni są w obuwie o antypoślizgowej podeszwie, wykonane z materiałów, których struktura nie przepuszcza substancji ciekłych, typu oleje, chłodziwa. W przedniej części buta, znajduje się blacha, chroniąca palce pracownika przed przygnieceniem przez spadające przedmioty. Dodatkowo jeśli w warunkach pracy uwzględniono, np. spadające wióry, pracodawca może zarządzić buty za kostkę. Wszystko w zależności od wielu czynników.

Personel szpitalny często widziany jest w białych klapkach, czy drewniakach, łatwych do utrzymania w czystości, to też jest wymóg by wszystko było czyste by nie zagrażać bezpieczeństwu znajdujących się w szpitalu chorych.

Bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, warunki w jakich pracują zatrudnione osoby, obuwie robocze musi posiadać odpowiednie atesty, zgodne z międzynarodowymi normami. Bez tego, w razie wystąpienia wypadku przy pracy, komisja powypadkowa nie może uwzględnić tego obuwia, jako obuwia roboczego.

Co z wygodą pracowników

Oczywiście większość pracowników nie jest zadowolona z posiadanego obuwia roboczego. Przykładem są ocieplane gumowce. Często jest dla nich za ciężkie, niewygodne. Przy zatrudnieniu, przechodzą oni szkolenie bhp, gdzie podpisują się, potwierdzając, iż przyjęli do wiadomości przedstawione w nim tematy. Jednym z nich jest wykonywanie obowiązków służbowych zgodnie z wymaganiami i przepisami bhp. Jeżeli więc, pracownik odmawia noszenia przydzielonego mu obuwia roboczego, pracodawca ma prawo ukarać go kara upomnienia, nagany, bądź kara pieniężną. Kara pieniężna grozi także pracodawcy, który nie zapewni odpowiedniej odzieży oraz obuwia roboczego pracownikom.